Magisk mångmiljardmaskin – tacka tonåringarna

Magisk mångmiljardmaskin – tacka tonåringarna

Finniga ynglingar fastklistrade framför skärmar i mörkret, med energidryck i ena handen och den andra placerad på ett självlysande tangentbord. Stereotypen känner du väl igen. Men, tonårshobbyn e-sport har omvandlats till en växande mångmiljardindustri – och en av de mest lukrativa marknaderna. Hur hamnade vi här?

Hört talas om “f0rest”? Inte? Då är du långt ifrån ensam, men kanske har du då också missat Sveriges starka position på den snabbt framväxande marknaden e-sport. Patrik “f0rest” Lindberg anses vara världens bästa Counter Strike-spelare genom tiderna. Han är bara en i raden av onlinespelande svenskar som lyser upp den internationella e-sportshimlen –  där en hel del pengar finns att hämta. Men vad är det för sport egentligen? Låt oss kort backa bandet.  

Kämpar du med att få plats med din laptop inte plats i väskan? Well, let’s put that in perspective…  

De första datorerna byggdes under andra världskriget med målet att hjälpa allierade knäcka koder och utföra militära beräkningar. Datorerna var enorma. ENIAC, exempelvis, vägde 30 ton och var över 500 kvadratmeter stor!  

CUT

Jättemaskinerna var inte ideala för dataspel – men efter kriget började det röra på sig. Ny teknik gjorde det möjligt att programmera datorer till att utföra uppgifter. Det väckte intresse hos flera IT-företag, som insåg att här fanns pengar att tjäna. Datorer började nu användas av statliga organisationer, universitet och stora företag. 

e-sport
Första kommersiella dataspelen lanseras 

På 50-talet började dataspel, med fokus på forskning och utbildning, demonstreras på utställningar runt om i världen. Bland de första kan “Bertie the Brain” från 1950, “Nim” från 1951 och “Mouse in the Maze” från 1959 nämnas. 

På 60-talet började spelen utvecklas långt utanför salarna på forskningsinstitut – nämligen av nyfikna dataingenjörer själva. Maskinerna minskade nu i storlek. “Spacewar!” från 1969 är det första kända dataspelet som kopierades till flera så kallade “PDP-1 minidatorer”. Modellen vägde “bara” 730 kilo och är en av de första som påminner om dagens stationära datorer. 

Den kommersiella spelindustrins födsel dröjde dock till 70-talet, när Atari lanserade “Pong”. Allt fler spelföretag började slåss om marknaden, vilket ledde till tv-spelskraschen 1983. Men, kraschen var begränsad till just tv-spel – intresset för dataspel bara växte och växte. Från mitten av 80-talet släpptes en våg av billiga persondatorer samtidigt som Nintendo Entertainment System lanserades. Industrin blomstrade som aldrig förr! 

Uppfinningen som förändrade allt 

Tekniska framsteg med bättre hårdvara och grafikkvalitet och, framförallt, internets omvälvande genombrott på 90-talet, gjorde dataspel tillgängligt för massorna. I början betraktades de med skepsis av media och äldre generationer, men de blev snabbt populära bland unga. I takt med att de yngre blev vuxna blev spelandet allt mer accepterat. Fler insåg att det handlade om mer än slapp underhållning – med spelen kom även övning i samarbete och social kompetens.  

När den gamla sprakande uppringningen via modem (ni 80-talister kan nog än idag höra ljudet i huvudet) togs över av fast internetuppkoppling i början av 2000-talet blev det en game changer. Nu kunde man obehindrat knyta band till människor från hela världen – vilket gav e-sporten en rejäl skjuts och en betydligt fetare arena.  

e-sport
Fascinerade fiktion – framtiden är redan här 

Onlinespel är nu en så stor sport att den är på väg att bli en av de mest lukrativa marknaderna. Kändisar och stora varumärken ingår partnerskap eller gör enorma investeringar medan duktiga spelare kan bli rika och berömda på samma sätt som fotbollsstjärnor. Att vinna en e-sportsturnering kan också göra dig till miljonär! Vinnaren av Call of Duty League Championship 2020 kammade exempelvis hem 1,5 miljoner dollar. 

Sedan 1998 har antalet professionella spelare ökat med 43 procent i snitt per år. YouTube och Twitch förklarar till stor del e-sportens frammarsch. På Twitch kan vilken spelare som helst direksända sitt spelande inför publik. Community-medlemmar kan följa sina favoritspelare och samtidigt snappa upp tricks för att förbättra sitt eget spelande. E-sportens framtid ter sig ljus.  

Fortfarande förbryllad över fenomenets popularitet? Testa själv! Att förlora sig i fiktiva världar gör vi varje dag i allt från oändliga säsonger på Netflix till doomscrollande på TikTok och Instagram. Varför inte prova en timme i onlinespelens universum? Vem vet, kanske blir du inte bara glad utan rik på kuppen.  

e-sport
You Might Like
You Might Like
You Might Like
You Might Like
You Might Like
You Might Like
You Might Like
You Might Like
You Might Like
You Might Like

Varför gråter vi när vi blir ledsna?

Revolutionära mästerverk och djävulens budbärare?

Moulin Rouges guldgosse: Henri de Toulouse-Lautrec

Be Our Lover

Be Our Lover

Join the club
Trending
Trending
Trending
Trending
Trending
Trending
Trending
Trending
Trending
Trending
rainbow
Pop (T)arts

Kan robot vara lösningen på konststöld?

Med sju axlar, en diamantspets och förmågan att hugga skulpturer i marmor är stenhuggarroboten Robotor inte bara en teknisk bedrift. Möjligheten att replikera gamla mästerverk och återskapa förlorade skulpturer ger...

Ka-ching!

5 tips för en grym hiss-pitch

Einstein lär ha sagt att om du inte kan förklara något för din mormor så förstår du det inte själv. Mannen som en gång myntade relativitetsteorin tryckte på vikten av...

Well-yes

4 vanliga hälsomyter: fakta – eller ursäkt?

Att skilja myt från sanning är svårt, särskilt när vi hört vissa av dem sedan barnsben. Men även om många hälsomyter ofta inte berättar hela sanningen, är det inte ovanligt...

Well-yes

Tvåsamhet – hur monogama är vi egentligen?

Med handen på hjärtat - har du verkligen aldrig sneglat lite extra på någon annan, trots att du är i ett förhållande? Har du till och med gått längre än...

Ka-ching!

Washing – företag försöker framstå som bättre än de är!

Pinkwashing, greenwashing …. är vi konsumenter mer medvetna om vilka val vi gör idag? Det finns mycket som tyder på det. Många är måna om att välja produkter från varumärken...

Bubbles

Här är byn med 587 slott – som står helt tomma

Det var en gång… en storslagen plan om en sagolik by med över 700 slott designade á la Disney. På landsbygden i Turkiet finns idag mycket riktigt också en by...

Sci-hi

Mount Everest – en begravningsplats på världens topp

När toppen på Mount Everest bestegs för första gången 1953 var det en bedrift många drömt om – både innan och efter. Men över 300 personer har mist sina liv...

Bubbles

Sant eller falskt: Titanic

Vad är sant och falskt i Titanic? Spelade skeppets orkester verkligen to the bitter end? Bröts skeppet itu innan det sjönk? Hade en fattig konstnär och en överklassflicka en romans...

Prenumerera

Bli medlem och få tillgång till alla artiklar

Join Now